El GIIS - Grup
Independent de Súria, som un grup de gent disposada a treballar per Súria i per
la gent de Súria, pel bé comú del poble. D'aquesta manera, en els darrers
quatre anys de legislatura hem dedicat temps i esforços, ja que n'era la nostra
responsabilitat, a controlar la tasca de l'equip de govern i a fer propostes
per tal de millorar les condicions i situacions que crèiem que necessitaven un
canvi, una millora.
Per
exemplificar-ho, el GIIS es va comprometre a revisar totes les concessions
municipals per tal de, si era possible, millorar els serveis tant en termes
tècnics, econòmics i de sostenibilitat. Aquí us mostrem un bon exemple de la
feina feta en aquest àmbit concret:
COM NO S’HA
DE GESTIONAR UN SERVEI MUNICIPAL
CAPÍTOL 1
: ELS ANTECEDENTS
CAPÍTOL 2 :
L’AUDITORIA
CAPÍTOL 3 :
LA REUNIÓ I EL PREC
_____________________________________________________________________
CAPÍTOL 1
: ELS ANTECEDENTS
“L’aigua és un
bé escàs i essencial per a la vida, i l’accés a l’aigua potable i al sanejament
està reconegut com un dret humà fonamental per les Nacions Unides.”
“L’aigua és tractada com una mercaderia i no com un dret humà fonamental,
un bé comú. Els motius oficials que porten a la gestió privada a dia d’avui,
s’estan desmuntant. L’aigua s’ha convertit en un actiu financer més, ha
passat de ser font de vida a ser objecte de desig per part dels mercats, que
procuren fer-se amb aquest mercat captiu, en el que tothom consumeix sí o sí.”
“Els contractes signats el seu dia amb SOREA, filial d’AGBAR, a dia d’avui
són, al nostre entendre, clarament abusius hi han de ser objecte de revisió i
adequació a la situació econòmica actual en un primer pas.”
El Grup Independent
de Súria “GIIS” amb el contracte subscrit amb els seus electors (programa
electoral 2011) ja dèiem que volíem revisar totes les concessions municipals i
així ho venim fent des de el primer dia de legislatura. Quan posem sobre la
taula propostes de millora de concessions municipals normalment rebem dels
responsables de govern rebuig i respostes buides de contingut.
La no aprovació
de la moció presentada “Contracte de gestió del Cicle Integral de
l’Aigua a Súria" al ple d’abril del 2014 n’és un bon exemple del
que diem i del modus operandi de l’equip de govern.
CAPÍTOL
2 : L’AUDITORIA
De L’Auditoria
de la concessió de subministrament d’aigua domestica al municipi de Súria i
que només analitza l’exercici de l'any 2012 en volem fer quatre consideracions,
les mateixes que vàrem exposar a l’equip de govern:
PRIMERA:
Posar sobre la
taula una dada per fer reflexionar a tothom en torn el servei que presta SOREA en
la gestió de la concessió:
Dades del any
2012: (pàgina 7 auditoria)
Volum
subministrat ...................................................= 594.250
m3
Volum registrat
total (abonats+ consum Ajunt.)........ = 416.737 m3
Volum facturat
........................................................... = 392.737 m3
Rendiment hidràulic
del 70%, és a dir un 30% en pèrdues que correspon a 177.513 m3.
Això significa
que l’any 2012 es van perdre 177.513.000 litres d’aigua, això equival a un cost
de 202.666 € (preu que factura Sorea – 0,8215 retribució gestió + 0,3202
retribució inversió) sense comptar la resta les despeses del
bombeig, de gestió, tractaments, etc. (pagina 24 auditoria)
Pregunta que
ens fem: És normal
un rendiment en la gestió de un servei d’aquestes característiques?
Resposta: Rotundament NO. En base a:
Segons l’estudi
de l’agrupació de Serveis d’aigua a Catalunya el rendiment mig de 2010
considerant tot l’àmbit català es situa en 78,1%. Per tant l’any 2012 el
rendiment de la xarxa del servei d’aigua a Súria estava 8 punts per sota la
mitjana catalana si bé aquesta estava referida al 2010. (pagina 7
auditoria)
A dia d’avui hi
han poblacions que han fet inversions d’automatització, monitorització de
xarxes amb sistemes informàtics de telecontrol i telecomandament aconseguint
rendiments del 85% o més.
Exemple
de bona gestió: Aigües de Mataró
Rendiment servei d’aigua
(m3/any)
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
Aigua subministrada
|
7.456.918
|
7.357.272
|
7.553.780
|
7.056.615
|
6.853.621
|
Aigua facturada
|
6.849.184
|
6.756.070
|
6.733.918
|
6.528.969
|
6.298.206
|
Aigua no facturada
|
607.734
|
601.202
|
819.862
|
527.646
|
555.415
|
Rendiment
|
92%
|
92%
|
89%
|
92%
|
92%
|
Habitants a 1 de gener
|
121.749
|
122.977
|
123.906
|
124.000
|
124.144
|
Dotació Mataró
(litres/hab/dia)
|
168
|
164
|
167
|
155
|
151
|
Consum domèstic
(litres/hab/dia)
|
104
|
102
|
102
|
101
|
97
|
També cal tenir
en compte que la capacitat de l'aqüífer de Súria es finita i que s’ha de
gestionar en cura per garantir la qualitat i quantitat d’aigua que se’n extreu.
L’aqüífer està situat en una zona geològicament fràgil, les recargues provenen
principalment del riu i cal tenir cura de no sobre-explotar-lo. Això no es
retòrica, els propietaris de pous ja saben bé com van aquestes coses.
SEGONA:
Manca de
col·laboració de l’empresa concessionària SOREA en
quan a dades que li demana l’auditor i així ho fa
constar en l’informe.
TERCERA:
La manca de
control per part de l’equip de govern manifestat en el temps recorregut des de
l’elaboració de l’informe, a desembre del 2013, fins l’entrega del mateix als
grups que no governem que es fa al mes de setembre del 2014, és a dir el nou
mesos després! Recordar que durant aquest període ho hem demanat verbalment
i per escrit en plens, comissió d’estudi i fins i tot al president de la
Diputació de Barcelona.
QUARTA:
El Grup
Independent de Súria fa i farà tot el que estigui al seu abast per la defensa
dels interessos del suriencs que al nostre entendre son conculcats els seus
drets per aquest contracte i per tant no li demanem al l’equip de govern, li
exigim:
1.- Que es retorni l’excés de
retribució a Sorea en l’exercici del 2012 quantificat en 26.696€ per l’auditor
ajustant les tarifes als consumidors.
2.- Que l’empresa concessionària
respongui del càrrec “Valoracions econòmiques pendents” quantificat en 44.490€
que a dia d’avui encara no s’ha justificat i que si no ho fa reintegri aquest
import a l’Ajuntament.
3.- Que s’estableixin els
mecanismes necessaris per el control d’aquesta concessió així com auditar els
comptes de Sorea de tota aquesta legislatura (2011 a 2014)
CAPÍTOL 3 : LA
REUNIÓ I EL PREC
El dia 26 de
novembre ens reunim els portaveus municipals amb els representants de l’empresa
que gestiona el cicle integral de l’aigua a Súria: SOREA, que exposa uns
arguments no satisfactoris pel representant del GIIS - Grup Independent de Súria ni en el
rendiment hidràulic, ni en les justificacions del compte d’explotació de l’any
2012, ni tampoc en les “Valoracions econòmiques pendents” i demanem
a l’equip de govern:
1. Convocar als
representants de l’empresa EFIAL responsable de l’auditoria de la concessió
d’aigua domestica a Súria amb el propòsit que ens expliquin les conclusions de
la mateixa i poder contrastar aquestes dades amb les aportades verbalment pels
representants de Sorea.
2. Que s’auditi
la gestió d’aquesta concessió de SOREA dels exercicis del 2011, 2013 i 2014 (la
resta de la legislatura).
3.- Que en
reunions com les del dia 26 de novembre amb els representants de Sorea en la
que es tracten temes importants, s’assumeixen compromisos, etc. s’aixequin
actes en les que quedin enregistrats els acords, les intervencions i qualsevol
altre qüestió plantejada d’interès.
El Sr. Josep M.
Canudas respon els tres punts:
1.
S’accepta convocar a l’empresa EFIAL per
tal que expliqui com va treballar l’informe.
2. Un cop feta
la reunió amb EFIAL es valorarà si cal fer l’auditoria, ara no hi ha partida al
pressupost
3. La reunió
del 26 de novembre era informativa no es prenien acords.
CAPÍTOL 4 :
CONCLUSIONS FINALS
L’ajuntament de
Súria s’ha de replantejar globalment el model de gestió de l’aigua més
convenient per Súria i prendre una decisió.
S’hauran
d’auditar els anys 2013 i 2014 que proporcionaran més indicadors que ajudaran a
la decisió final.
A l’empresa
concessionària actual SOREA se li ha d’exigir:
1.- Una
explotació racional del aqüífer.
2.- El
compliment estricte de les clàusules del contracte.
2.- Inversions
en la xarxa per millorar el rendiment hidràulic.
3.- Retornar a
l’ajuntament els diners cobrats indegudament
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada