12 de maig 2015

LA GESTIÓ DEL SERVEIS MUNICIPALS

El GIIS - Grup Independent de Súria, som un grup de gent disposada a treballar per Súria i per la gent de Súria, pel bé comú del poble. D'aquesta manera, en els darrers quatre anys de legislatura hem dedicat temps i esforços, ja que n'era la nostra responsabilitat, a controlar la tasca de l'equip de govern i a fer propostes per tal de millorar les condicions i situacions que crèiem que necessitaven un canvi, una millora. 
Per exemplificar-ho, el GIIS es va comprometre a revisar totes les concessions municipals per tal de, si era possible, millorar els serveis tant en termes tècnics, econòmics i de sostenibilitat. Aquí us mostrem un bon exemple de la feina feta en aquest àmbit concret: 


COM NO S’HA DE GESTIONAR UN SERVEI MUNICIPAL

CAPÍTOL 1 :  ELS ANTECEDENTS
CAPÍTOL 2 :  L’AUDITORIA
CAPÍTOL 3 :  LA REUNIÓ I EL PREC
CAPÍTOL 4 :  CONCLUSIONS FINALS
_____________________________________________________________________

CAPÍTOL 1 :  ELS ANTECEDENTS

“L’aigua és un bé escàs i essencial per a la vida, i l’accés a l’aigua potable i al sanejament està reconegut com un dret humà fonamental per les Nacions Unides.”

“L’aigua és tractada com una mercaderia i no com un dret humà fonamental, un bé comú. Els motius oficials que porten a la gestió privada a dia d’avui, s’estan  desmuntant. L’aigua s’ha convertit en un actiu financer més, ha passat de ser font de vida a ser objecte de desig per part dels mercats, que procuren fer-se amb aquest mercat captiu, en el que tothom consumeix sí o sí.”

“Els contractes signats el seu dia amb SOREA, filial d’AGBAR, a dia d’avui són, al nostre entendre, clarament abusius hi han de ser objecte de revisió i adequació a la situació econòmica actual en un primer pas.”

El Grup Independent de Súria “GIIS” amb el contracte subscrit amb els seus electors (programa electoral 2011) ja dèiem que volíem revisar totes les concessions municipals i així ho venim fent des de el primer dia de legislatura. Quan posem sobre la taula propostes de millora de concessions municipals normalment rebem dels responsables de govern rebuig i respostes buides de contingut.
La no aprovació de la moció presentada “Contracte de gestió del Cicle Integral de l’Aigua a Súria" al ple d’abril del 2014 n’és un bon exemple del que diem i del modus operandi de l’equip de govern.


 CAPÍTOL 2 : L’AUDITORIA

De L’Auditoria de la concessió de subministrament d’aigua domestica al municipi de Súria i que només analitza l’exercici de l'any 2012 en volem fer quatre consideracions, les mateixes que vàrem exposar a l’equip de govern:

PRIMERA:

Posar sobre la taula una dada per fer reflexionar a tothom en torn el servei que presta SOREA en la gestió de la concessió:

Dades del any 2012: (pàgina 7 auditoria)

Volum subministrat  ...................................................= 594.250 m3
Volum registrat total  (abonats+ consum Ajunt.)........ = 416.737 m3
Volum facturat ........................................................... = 392.737 m3

Rendiment hidràulic del 70%, és a dir un 30% en pèrdues que correspon a 177.513 m3.
Això significa que l’any 2012 es van perdre 177.513.000 litres d’aigua, això equival a un cost de 202.666 € (preu que factura Sorea – 0,8215 retribució gestió + 0,3202 retribució inversió) sense comptar la resta les despeses del bombeig, de gestió, tractaments, etc. (pagina 24 auditoria)

Pregunta que ens fem: És normal un rendiment en la gestió de un servei d’aquestes característiques?

Resposta: Rotundament NO. En base a:

Segons l’estudi de l’agrupació de Serveis d’aigua a Catalunya el rendiment mig de 2010 considerant tot l’àmbit català es situa en 78,1%. Per tant l’any 2012 el rendiment de la xarxa del servei d’aigua a Súria estava 8 punts per sota la mitjana catalana si bé aquesta estava referida al 2010. (pagina 7 auditoria)
A dia d’avui hi han poblacions que han fet inversions d’automatització, monitorització de xarxes amb sistemes informàtics de telecontrol i telecomandament aconseguint rendiments del 85% o més.

Exemple de bona gestió: Aigües de Mataró
Rendiment servei d’aigua (m3/any)
2009
2010
2011
2012
2013
Aigua subministrada
7.456.918
7.357.272
7.553.780
7.056.615
6.853.621
Aigua facturada
6.849.184
6.756.070
6.733.918
6.528.969
6.298.206
Aigua no facturada
607.734
601.202
819.862
527.646
555.415
Rendiment
92%
92%
89%
92%
92%
Habitants a 1 de gener
121.749
122.977
123.906
124.000
124.144
Dotació Mataró (litres/hab/dia)
168 
164
167
155
151
Consum domèstic (litres/hab/dia)
104 
102
102
101
97

També cal tenir en compte que la capacitat de l'aqüífer de Súria es finita i que s’ha de gestionar en cura per garantir la qualitat i quantitat d’aigua que se’n extreu. L’aqüífer està situat en una zona geològicament fràgil, les recargues provenen principalment del riu i cal tenir cura de no sobre-explotar-lo. Això no es retòrica, els propietaris de pous ja saben bé com van aquestes coses.

SEGONA:
Manca de col·laboració  de l’empresa concessionària SOREA en quan a dades que li demana l’auditor i així ho fa constar en l’informe.

TERCERA:
La manca de control per part de l’equip de govern manifestat en el temps recorregut des de l’elaboració de l’informe, a desembre del 2013, fins l’entrega del mateix als grups que no governem que es fa al mes de setembre del 2014, és a dir el nou mesos després! Recordar que durant aquest període ho hem demanat verbalment i per escrit en plens, comissió d’estudi i fins i tot al president de la Diputació de Barcelona.

QUARTA:
El Grup Independent de Súria fa i farà tot el que estigui al seu abast per la defensa dels interessos del suriencs que al nostre entendre son conculcats els seus drets per aquest contracte i per tant no li demanem al l’equip de govern, li exigim:

1.-  Que es retorni l’excés de retribució a Sorea en l’exercici del 2012 quantificat en 26.696€ per l’auditor ajustant les tarifes als consumidors.
2.- Que l’empresa concessionària respongui del càrrec “Valoracions econòmiques pendents” quantificat en 44.490€ que a dia d’avui encara no s’ha justificat i que si no ho fa reintegri aquest import a l’Ajuntament.
3.- Que s’estableixin els mecanismes necessaris per el control d’aquesta concessió així com auditar els comptes de Sorea de tota aquesta legislatura (2011 a 2014)


CAPÍTOL 3 : LA REUNIÓ I EL PREC

El dia 26 de novembre ens reunim els portaveus municipals amb els representants de l’empresa que gestiona el cicle integral de l’aigua a Súria: SOREA, que exposa uns arguments no satisfactoris pel representant del GIIS - Grup Independent de Súria ni en el rendiment hidràulic, ni en les justificacions del compte d’explotació de l’any 2012, ni tampoc en les “Valoracions econòmiques pendents” i  demanem a l’equip de govern:
1. Convocar als representants de l’empresa EFIAL responsable de l’auditoria de la concessió d’aigua domestica a Súria amb el propòsit que ens expliquin les conclusions de la mateixa i poder contrastar aquestes dades amb les aportades verbalment pels representants de Sorea.
2. Que s’auditi la gestió d’aquesta concessió de SOREA dels exercicis del 2011, 2013 i 2014 (la resta de la legislatura).
3.- Que en reunions com les del dia 26 de novembre amb els representants de Sorea en la que es tracten temes importants, s’assumeixen compromisos, etc. s’aixequin actes en les que quedin enregistrats els acords, les intervencions i qualsevol altre qüestió plantejada d’interès.

El Sr. Josep M. Canudas respon els tres punts:
1.  S’accepta  convocar  a  l’empresa  EFIAL  per  tal  que  expliqui  com  va treballar l’informe.
2. Un cop feta la reunió amb EFIAL es valorarà si cal fer l’auditoria, ara no hi ha partida al pressupost
3. La reunió del 26 de novembre era informativa no es prenien acords.


CAPÍTOL 4 : CONCLUSIONS FINALS

L’ajuntament de Súria s’ha de replantejar globalment el model de gestió de l’aigua més convenient per Súria i prendre una decisió.
S’hauran d’auditar els anys 2013 i 2014 que proporcionaran més indicadors que ajudaran a la decisió final.

A l’empresa concessionària actual SOREA se li ha d’exigir:
1.- Una explotació racional del aqüífer.
2.- El compliment estricte de les clàusules del contracte.
2.- Inversions en la xarxa per millorar el rendiment hidràulic.
3.- Retornar a l’ajuntament els diners cobrats indegudament

Arxiu del blog