En fem una valoració positiva, ja que en línies generals reflecteixen la realitat de les finances municipals i presenten una clara contenció de la despesa. A més a més, es liquiden part dels deutes als proveïdors, molts d’ells locals, amb el conseqüent impacte positiu en el conjunt de la població.
No obstant, tot i haver-ne fet avaluació positiva, considerem que hi ha alguns capítols de les despeses que s’haurien d’adequar a la situació econòmica general i de Súria en particular.
Voldríem recordar també, que el GIIS en el discurs d’investidura del nou alcalde dèiem:
“Vivim moments complicats, però també són moments d’oportunitats. Per tot això demanem a aquest govern municipal, que es constituirà en el dia d’avui, que no ens parli de crisi. Volem que l’equip de govern treballi dur per superar-la i que contribueixi a combatre la lacra que pateixen moltes famílies surienques: l’atur. “aquí ens tindreu al vostre costat, sense condicions, per eradicar aquesta autentica pesta dels dies que ens toca viure”
Ara arriba el moment de complir el que varem dir i es per això que hem fet unes propostes per incorporar al pressupost elaborat per l’equip de govern i que aquet les ha assumit. Plantegem incorporar al pressupost una acció al nostre entendre prioritària i d’altres de complementaries amb la finalitat d’aconseguir; reduir la despesa, disminuir l’endeutament, i aconseguir el finançament d’accions que afavoreixin l´ ocupació laboral de les persones de la nostra vila.
2.- ACCIO PRIORITARIA:
En els darrers 4 anys (de febrer de 2008 a 2012) el nombre d’autònoms a Súria ha disminuït gairebé el 9% (-8,88%); per contra, el nombre d’aturats han passat de 233 a 510 persones, un increment de gairebé el 120% (118,88%).
Davant les dificultats econòmiques per la que travessen les pimes i els autònoms, i l’elevat nombre d’aturats proposem el que anomenem Pla estratègic de desenvolupament local que ha de derivar a la realització i mes tard execució de un projecte de desenvolupament local.
6 | 01 Sociedad Anonima |
103 | 02 Sociedad Limitada |
17 | 05 Comunidad de Bienes |
3 | 06 Cooperativa |
1 | 07 Asociacion |
220 | 11 Autonomo |
25 | 13 Sociedad Civil |
1 | 14 Union Temporal de Empresas |
376 |
En aquest sentit, un Projecte de Desenvolupament Local respon a una guia estratègica que marcarà l’acció de l’ajuntament en els propers anys, sota uns principis compartits pels empresaris i treballadors en el nostre municipi i amb un objectiu comú d’afavorir el desenvolupament econòmic, crear nova ocupació de qualitat i afavorir el benestar del conjunt de la població” |
El finançament previst per un Pla estratègic d’aquesta magnitud el situen entorn dels 35.000 € i s’aconseguiria envers a l’estalvi de les partides que s’estan negociant.
Aquest estalvi que proposem hauria de destinar-se a la impulsió d’iniciatives de desenvolupament local basades en el Pla estratègic de desenvolupament local. i en aquest projecte estarem al costat de l’equip de govern per el que ens necessiti.
Partides a modificar:
COMISSIO DE FESTES | 63.000,00 | 48.000,00 | 6.133,48 | 54.133,48 |
Reducció de un 20 %, cal transmetre que les festes no són gratis, sinó que surten dels impostos dels ciutadans i el municipi compta ara amb altres prioritats.
Estalvi = 9.600 €.
FEDERACIÓ I ASSOCIACIÓ DE MUNICIPIS | 2.900,00 | 2.950,00 | 2.950,00 |
Donar-se de baixa de una de les dues associacions
Estalvi = 1.450 €.
CAMPANYES MEDIAMBIENT | 10.000,00 | 10.000,00 | 2.232,07 | 12.232,07 |
CONSELL DE MEDI AMBIENT | 8.000,00 | 8.000,00 |
Reduir un 50 % aquestes dues partides
Estalvi = 9.000 €.
PRESTACIONS PROFESSIONALS INDEPENDENTS | 20.100,00 | 22.000,00 | 22.000,00 |
Reduir un 50 % aquesta partida
Estalvi = 11.000 €.
TOTAL ESTALVI = 9600 € + 1450 € + 9000 € + 11.000 €. = 31.050 €. |
Aquest estalvi que proposem hauria de destinar-se a la impulsió d’iniciatives de desenvolupament local basades el Pla estratègic de desenvolupament local.
ACTIVITATS DESENVOLUPAMENT LOCAL | 24.000,00 | 6.000,00 | 6.000,00 |
Dotar aquesta partida en 37.050 €. (31.050 € + 6000 €) |
3.- ALTRES ACCIONS PROPOSADES:
3-1. Reduir el nivell d’endeutament (estem situats a un 70% i un 80% si incorporéssim al deute de la gespa del camp de futbol), hem demanat i se’ns ha dit que ja estava previst de destinar els diners de la venda del CAP a l’amortització de crèdits.
3-2. La partida de despeses del capítol II Lloguers, compres i subministraments es la mes important quantitativament parlant. Es el 47% del pressupost i suma tota ella 2.796 K€.
Hem demanat fer un estudi acorat dels contractes en vigor i re-negociar a la baixa i també des de el propi ajuntament designar a un responsable dels aprovisionaments i de les compres.
141 | 334 | 21201 | MANTENIMENT DEPENDÈNCIES CULTURALS | 2.000,00 | 2.000,00 | 737,08 | 2.737,08 |
151 | 163 | 763 | MANCOMUNITAT DEL CARDENER. VEHICLE RSU | 4.988,76 | 4.988,76 | ||
183 | 155 | 22770 | MANTENIMENT VEHICLES BRIGADA | 5.000,00 | 5.000,00 | 5.000,00 | |
1 | 920 | 21200 | MANTENIMENT SERVEIS GENERALS | 3.000,00 | 5.000,00 | 5.336,88 | 10.336,88 |
142 | 321 | 21200 | MANTENIMENT ESCOLES | 8.000,00 | 7.000,00 | 5.833,00 | 12.833,00 |
162 | 342 | 21200 | MANTENIMENT INFRASTRUCTURA ESPORTIVA | 17.000,00 | 14.000,00 | 3.113,36 | 17.113,36 |
183 | 164 | 21200 | CONCESSIO MANTENIMENT CEMENTIRI | 16.000,00 | 16.480,00 | 16.480,00 | |
183 | 169 | 21000 | MANTENIMENT CLAVEGUERAM | 32.000,00 | 30.000,00 | 30.000,00 | |
183 | 165 | 22780 | CONCESSIO MANTENIMENT ENLLUMENAT | 36.000,00 | 37.080,00 | 37.080,00 | |
151 | 163 | 22799 | CONSORCI DE RESIDUS DEIXALLERIA | 75.000,00 | 85.000,00 | 11.377,25 | 96.377,25 |
151 | 161 | 22709 | CONCESSIO EDAR | 176.000,00 | 168.960,00 | 168.960,00 | |
151 | 161 | 22710 | CONCESSIÓ SUBMINISTRAMENT D'AIGUA | 239.000,00 | 239.000,00 | 51.032,33 | 290.032,33 |
151 | 162 | 22799 | MANCOMUNITAT DEL CARDENER | 419.900,00 | 459.267,66 | 78.481,63 | 537.749,29 |
TOTAL PRESSUPOST DE DESPESES | 1.028.900,00 | 1.073.776,42 | 155.911,53 | 1.229.687,95 |
3-3. Estudi i projecte d’estalvi energètic. Representa per ella mateixa quasi el 6 % del total de les despeses. No podem incidir en preu unitari però si en el consum.
(Elaborat per personal tècnic de l’Ajuntament)
ENERGIA ELECTRICA SEMAFORS | 700,00 | 887,00 | 418,50 | 1.305,50 |
ENERGIA ELECTRICA VIES PUBLIQUES | 100.000,00 | 131.000,00 | 54.490,96 | 185.490,96 |
ENERGIA ELECTRICA EDAR LA POBLA | 3.000,00 | 1.000,00 | 80,32 | 1.080,32 |
ENERGIA ELECTRICA ESCOLES | 14.000,00 | 23.900,00 | 6.168,75 | 30.068,75 |
ENERGIA ELECTRICA CULTURA | 5.000,00 | 8.500,00 | 3.075,85 | 11.575,85 |
ENERGIA ELECTRICA ESPORTS | 25.000,00 | 30.150,00 | 23.939,12 | 54.089,12 |
ENERGIA ELECTRICA SERVEIS GENERALS | 24.000,00 | 33.600,00 | 19.528,38 | 53.128,38 |
TOTAL PRESSUPOST DE DESPESES | 171.700,00 | 229.037,00 | 107.701,88 | 336.738,88 |
CALEFACCIO ESPLAIS | 1.000,00 | 0,00 | 0,00 | |
CALEFACCIO ESCOLES | 18.000,00 | 25.024,00 | 691,92 | 25.715,92 |
CALEFACCIO BIBLIOTECA I CASTELL | 4.000,00 | 3.300,00 | 1.072,15 | 4.372,15 |
CALEFACCIO PAVELLO | 10.000,00 | 15.000,00 | 709,17 | 15.709,17 |
CALEFACCIO SERVEIS GENERALS | 4.000,00 | 3.100,00 | 755,44 | 3.855,44 |
TOTAL PRESSUPOST DE DESPESES | 37.000,00 | 46.424,00 | 3.228,68 | 49.652,68 |
Hi ha una màxima i es destinar els esforços a aquelles partides que generin mes benefici.
Tot això es el que em parlat amb l’equip de govern, se’ns ha acceptat i es el motiu principal pel que donarem suport als pressupostos que avui presenten.
2.- ALTRES TEMES:
Voldríem també fer referència a uns temes que si no els hem tractat en els pressupostos si que ho hem fet en distints plens.
2-1.- Escola de música
tot i reconeixen que la regidora responsable hi està treballant, comença a ser urgent que es tingui fet el mes aviat possible un pla de viabilitat o un plan B. L’actual model es insostenible principalment per les despeses que ocasiona a l’ajuntament i a les pròpies famílies que hi porten els seus fills.
1 | 324 | 13000 | Retribucions bàsiques escola de musica | 190.347,00 | 188.596,83 | 188.596,83 | |
1 | 324 | 13001 | compement productivitat escola de musica | 2.855,21 | 0,00 | 0,00 | |
1 | 324 | 13001 | hores extraodinàries escola música | 900,00 | 0,00 | 0,00 | |
1 | 324 | 16000 | seguretat social escola de musica | 64.000,00 | 60.102,00 | 60.102,00 | |
121 | 324 | 22773 | NETEJA ESCOLA DE MUSICA | 9.846,00 | 5.907,60 | 861,13 | 6.768,73 |
142 | 324 | 22651 | ACTIVITATS ESCOLA DE MUSICA | 3.500,00 | 3.500,00 | 321,54 | 3.821,54 |
142 | 324 | 23101 | DIETES ESCOLA DE MUSICA | 200,00 | 200,00 | 200,00 | |
TOTAL PRESSUPOST DE DESPESES | 271.648,21 | 258.306,43 | 1.182,67 | 259.489,10 | |||
45031 Escola de Música. Generalitat 60.000,00 | 60.000,00 | ||||||
01 31201 escola música TAXES | 103.000,00 | ||||||
TOTAL INGRESOS | 163.000,00 | ||||||
APORTACIO AJUNTAMENT | 95.306,43 |
(95.306 / 2000 famílies = 47 €/família)
2-2.- Llar d’infants Petit Estel
121 | 324 | 22774 | NETEJA PETIT ESTEL | 23.215,00 | 18.572,00 | 2.030,35 | 20.602,35 |
142 | 324 | 21201 | LLAR INFANTS | 2.000,00 | 2.000,00 | 46,80 | 2.046,80 |
142 | 324 | 22105 | MENJADOR llar d'infants | 4.000,00 | 7.000,00 | 539,44 | 7.539,44 |
142 | 324 | 22710 | CONCESSIO LLAR D'INFANTS | 149.030,00 | 152.606,72 | 152.606,72 | |
TOTAL PRESSUPOST DE DESPESES | 178.245,00 | 180.178,72 | 2.616,59 | 182.795,31 | |||
01 45032 Llar d'infants Generalitat 50.000,00 | 50.000,00 | ||||||
01 31202 llar d'infants 53.000,00 TAXES | 53.000,00 | ||||||
TOTAL INGRESOS | 103.000,00 | ||||||
APORTACIO MUNICIPAL | 77.178,72 |
(77.178 / 2000 famílies = 38 €/família)
2-3.- Organització i Recursos humans:
Hem de disposar com us venim dient de una administració àgil i eficient, que busqui l’excel·lència en totes les seves àrees. El capital humà es l’actiu mes important que tenim i els que determinen que això sigui així. Sense una bona organització els recursos es malmeten i els ciutadans en son els primers perjudicats. Es per tant imprescindible posar al dia l’organigrama de personal, la descripció de cada lloc de treball, les funcions i la seva valoració corresponent
Finalment i per acabar una petita reflexió, al nostra entendre i econòmicament parlant l’Ajuntament de Súria no està en una situació caòtica, però si delicada, ( esforç als treballadors, decreixement de les inversions) de tal manera que si no es fan be els deures la situació es pot complicar i molt. Son temps difícils però també temps d’oportunitats i de reptes que conviden a donar el mes bo i millor de tots nosaltres.
Els representants del GIIS volem estar al costat de l’equip de govern en les decisions importants i el pressupost municipal n’és una d’elles. Creiem en aquest pressupost i el votarem a favor, però també cal recordar que s’ha d’executar, controlar i complir i això no es feina fàcil principalment pels que teniu la responsabilitat de governar. Us desitgem sort i no dubteu que el la Montse, la Natalia i el Santi faran la seva feina de control amb rigor, però també amb la ma estesa per a totes aquelles qüestions ens que sens demanin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada