18 de gener 2012

Phoenix preveu la reconversió logística i industrial de Sallent


El conjunt de l'ambiciós projecte d'Iberpotash té un termini de 9 anys i costarà 600 milions

Àrea que ocuparà el projectat polígon de Callús<br />
Àrea que ocuparà el projectat polígon de Callús
 consorci de la zona franca
C. B.SÚRIA Les fases següents del projecte Phoenix preveuen fins a una inversió total de 600 milions d'euros en nou anys. Però no es té encara el vistiplau de la matriu israeliana per dir que ja està fet. La clau per desencallar el total del projecte serà una bona connexió ferroviària amb Europa: l'enllaç bagenc amb el corredor mediterrani. El mes d'octubre passat, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i Iberpotash signaven un conveni pel qual FGC es compromet a redactar el projecte del tercer rail que permetria la connexió. L'objectiu, per a Iberpotash, és garantir la sortida amb agilitat d'1,1 milions de tones de minerals anuals, la producció que es permetria amb tot Phoenix desenvolupat.

Phoenix no només preveu la millora de les instal·lacions a Súria, sinó que tindrà repercussions en altres municipis del Bages. A Sallent, per exemple, on es tancarà la mina actual -la producció i la plantilla serà absorbida per Súria. En les actuals instal·lacions sallentines (500.000 metres quadrats) s'estudia fer un projecte logístic i industrial, que podria donar forma, entre d'altres, a un auditori a l'interior de la galeria. També tindrà incidència a Callús, on s'estudia construir un polígon industrial de 80 hectàrees. Es tracta d'uns terrenys pertanyents al consorci de la Zona Franca propers a la línia del ferrocarril, just darrere de cal Magre. Aquesta inversió necessita una línia de molt alta tensió de 400 quilovolts, que cal negociar amb la Generalitat i Endesa. Aquests terrenys tindrien un ús industrial no només útil per a Iberpotash, sinó també per a empreses del sector químic, que podrien aprofitar la proximitat d'una matèria primera essencial per al sector, com és la sal.

El conjunt de Phoenix també preveu el trasllat de la filial del grup Tramer des del seu actual emplaçament al Port de Barcelona a un de nou, amb un calat de 17 metres, apte per a vaixells supramax.

Si tot el projecte Phoenix es desenvolupa transformarà profundament el Bages, i tindrà un gran impacte en el conjunt de Catalunya. Arguments, avui, de molt de pes.

Arxiu del blog